Limfjordsbroen påsejlet - "skarpsindige" detaljer (Generelt)
- De kan godt være forvirrende at forstå. Et fast rødt lys betyder, at man ikke må nærmere sig broen. Hvis det røde lys begynder at blinke, er brovagten i færd med at gøre noget. Tre røde blinkende lamper, betyder at broklappen er på vej til at åbne sig og når de tre røde lamper lyser konstant betyder det, at skibe vestfra må sejle igennem[/size]
1-2-3 røde lys med forskellig betydning. Måske kunne påsejlingsrisikoen være væsentlig mindre bare ved mere lys og indførelse af flerfarvesystem? Der snakkes bl.a. på ing.dk om hvordan man sikrer en bro, men man kunne nok være kommet langt med lavteknologi (lys).
det er ikke mere forvirrende for søfarende end jernbanesignaler er for vejfarende. Lyssignalerne er standard ved klapbroer i danske farvande og har været det i umindelige tider. Der er heller ikke noget nyt i at kloge-åger i ingeniøren finder på noget der er "meget bedre". Da jeg var i lære ved S-tog var der en anden aspirant, der ikke kunne forstå meningen med slutsignaler. Dagen efter havde han et udkast med til ændring i eldiagrammerne til 2.gen togene så man kunne lave slutterne om til bremselys...
Hvorfor man skal kunne se om broen er oppe eller nede forstår jeg til gengæld ikke, når der nu er signaler at forholde sig til. Brovagten har styr på de sager og giver ikke signal før alt er på plads og i orden
Nold