Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Limfjordsbroen påsejlet - jernbanetrafikken indstillet ½ år (Generelt)

af KimC, 29/3 2012, 09:57 (4622 dage siden) @ Ekaeli007

Bliver det her ikke også et problem for Limfjordsbanen? Havde de ikke planlagt kørsler til Brønderslev som alternativ til noget dårligt spor på hjemmebanen? Eller ville den kørsel under alle omstændigheder være blevet berørt af det allerede planlagte sporarbejde?

Det kunne være gået meget slemt, var der ikke for en del år siden et Amtrack nattog der var på vej til New Orleans der skulle passere en sidegren af floden Missisipi at det styrtede i vandet med et par lokomotiver og et par vogne. Der var vist sket det at en bugserbåd med pram eller flere havde drejet forkert i deltaet og det var tæt tåge, så blev broen påsejlet og skubbet nøjagtig lige så meget at sporet var ude af kurs og så kørte toget i vandet der var vist adskillelige druknede og døde såvidt jeg husker.

Toget kom først senere, og på grund af kommunikationsproblemer var det ikke lykkedes at stopppe toget inden det gik galt.
Problemet var at den bro der blev påsejlet, var en tidligere drejebro som var taget ud af brug hvad større skibes passage ad vandvejen angik. Ved undersøgelser viste det sig at den mekanisme som oprindeligt havde drejet broen, også indeholdt låsemekanismen, og man havde fjernet det hele. Drejebroen lå således på sine brohoveder alene med sine vægt, og den eneste faste forbindelse mellem dem var selve skinnerne.
Sibsføreren fik en bøde for at have besejlet en gren af floden som var spærret for skibstrafik, men det var jernbaneselskabet der fik skylden for togulykken.
Skaderne på skibet, og det skader skibet havde forvoldt på broen viste at påsejlingen havde været så svag at broen alt andet lige have kunnet holde til det, hvis den havde været intakt som drejebro med låsemekanisme, eller broen have været forsvarligt forankret til sine brohoveder. Broen havde ganske enkelt bare drejet sig i sit oprindelige leje, og skinnerne fulgt med så godt de kunne. Men det var bare ikke godt nok.

Måske man skulle overveje at skibe ikke må passere jernbanebroen når det er mørkt, altså ikke lystbåde men lidt større coastere.

I vinterhalvåret vil det betyde en spærring af skibstrafikken i en stor del af døgnet. Lastbilerne vil sikkert gerne tage over!
Lad os nu se hvordan det er kommet til den episode.
Ud fra det kan man overveje om der fremover er behov for en lods.

Edit:

Eftersom broen kan åbnes, burde der vel være en eller anden form for dækningssignal for selve broen, der indikerer at broen er lukket, og de sportunger der danner forbindelsen til broklappen har "kontrol". Ville skaderne på låsemekanismer etc ikke have givet manglende kontrol, og dermed stopfald?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak