Planlægningen af ny bane Silkeborg-Aarhus igangsættes (Generelt)
Det var ikke dobbeltspor på galtenbanen, jeg kaldte en fantasiprojekt. Den titel gik til at ville dobbeltspore det hele. Men hvis man ikke gør dette, er det svært at se pointen i et dobbeltspor til Silkeborg, da der vel ikke er nogen, der ser et formål i hurtige gennemgående tog til silkeborg, der så ikke kan komme videre. Det eneste formål med dobbeltspor er derfor lokaltog, der bare forekommer som et usædvanligt dårligt projekt med kun tre stationer, der alle ligger udenfor byerne ved motorvejen, og hvor langt den største får bedre betjening uden lokaltog.
Når jeg kaldte Galten den væsentligste station, mente jeg mellemstation, altså Aarhus, Silkeborg, Herning ikke inkluderet, men der vil givetvis være mange bilister fra Silkeborg, der bor mange kilometer fra silkeborg station, hvor det også bliver svært at køre og parkere osv i fremtiden, der i stedet vil tage motorvejen til Galten.
Jeg finder det bare ærgerligt, at når man endelig begynder rent faktisk at bygge egentlige nye jernbane-strækninger i Danmark/Jylland for første gang i 100 år at så skal det straks skydes ned med ikke at være stort og dyrt nok. Det sænker andre projekter. Det er ikke kun det milliarddyre anlæg af et ekstraspor, men også dårlig drift og tomme tog. I modsætning til motorveje, er staten jo direkte involveret i driften efter konstruktionen. Hvis det bliver en dødssejler, der kan dyrkes af lokale medier i årevis, så smitter det af på de indtil flere andre lignende banestræk, der kunne anlægges omkring Aarhus.
Nu er trafikeringsniveauet vest for Silkeborg jo netop tænkt at være det samme som hidtil (altså må den nuværende infrastruktur jo overordnet set anses at være tilstrækkelig)