Planlægningen af ny bane Silkeborg-Aarhus igangsættes (Generelt)
Man kan ikke kalde det typisk dansk, bare fordi der ikke straks bruges milliarder mere eller mindre grundløst.
Man ignorerer netop ikke oplandet mellem silkeborg og Aarhus, idet de netop får et stop til alle tog i Galten og hermed hurtigere forbindelser til Aarhus end i dobbeltsporsmodellen.Der er ikke et realistisk grundlag for egentlige lokaltog. Kun fem stationer indgår i forslaget, hvoraf de to - Brabrand og Galten - ligger på eksisterende bane og bedre vil kunne indgå i et Aarhus-Randers lokaltog.
Galten lå på AHTJ (Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane), der blev nedlagt i 1956.
Af de tre resterende stationer Er Galten næsten dobbelt så stor som de to andre byer tilsammen, og dette store flertal får altså bedre betjening med enkeltsporet.
Man kunne også regne Galten og Skovby som to byer, og anlægge station begge steder.
Der er jo så også tale om stationer udenfor byerne ved motorvejen
Det kommer jo an på, hvor man anlægger dem. Det vil være smartere at anlægge dem ved/i byerne. En del af det gamle trace er ikke bebygget endnu
hvorfor en del givetvis vil køre til stationen,
Måske. Hvilket transportmiddel tænker du på?
Mange i formentlig låsby vil formentlig hellere køre tre minutter længere til Galten og så være i aarhus på 10 minutter med de hurtige tog.
I følge Rejseplanen tager det 10 minutter med bussen Låsby til Galten. Hertil kommer skiftetid.
Galten kan blive Aarhus udgave af Køge nord.
Det lyder ikke opmuntrende.