Planlægningen af ny bane Silkeborg-Aarhus - salamimetoden (Generelt)
Enkelsporsløsningen giver en del begrænsninger og en længere rejsetid - især også hvis der skal standses i Brabrand.
Man har taget et projekt med enormt potentiale og med enkelsporsløsningen gjort det middelmådigt - typisk dansk. Man får ikke den optimale skiftestation i Åbyhøj og man ignorere det store opland mellem Silkeborg og Aarhus samt giver både den nye og gamle bane en skrøbelig drift med flaskehalsen Svejbæk-Silkeborg.
Ja, det er ikke den optimale løsning. Men det virker som om personerne bag kommissoriet også kan se det. For i forhold til 2035 forliget er der kommet nogle tilføjelser, som peger i retning af at man er klar over det er en ret kortsigtet løsning, og gerne vil forberede sig på at ændre beslutning (eller bruge salami metoden):
"Der udføres en trafikal analyse i forhold til krydsningsmuligheder,
og eventuel udpegning af steder, hvor anlæg af delvist dobbeltspor
kan forbedre betjeningen og punktligheden på en ny jernbane.
Derudover skal den trafikale analyse afdække konsekvenserne af
øget frekvens og flere stationer på strækningen mellem Aarhus og
Silkeborg."
"Som en del af den indledende fase skal det afdækkes om de respektive
linjeføringers tracéer er egnet til en senere henholdsvis opgradering
til 200 km/t, dobbeltspor, elektrificering med køreledninger
og godstogstrafik. I tilfælde af ekstraomkostninger til at forberede
den enkeltsporede jernbane til f.eks. dobbeltspor, skal der i den
indledende fase estimeres et groft anlægsoverslag."
Som om nogen har tænkt: Hvis vi nu kan skaffe lidt flere penge (en sen aften under finanslovsforhandlingerne, hvor SF skal have noget at prale med på det efterfølgende pressemøde) til at anlægge alle stationer med det samme, så opgraderer vil til dobbeltspor senere (det følgende års finanslovsforhandling). - En sådanne strategi kræver at man har i det mindste et estimat af omkostningerne inden finanslovsforhandlingerne. - Det var på denne måde Næstved-Køge over 2 omgange finanslov blev elektrificeret hhv. hastighedsopgraderet, så vidt jeg husker.
Og på denne måde kan man måske vride nogle millioner ud af region midtjylland / Aarhus kommune til at medfinansiere ekstra stationer og/elller forpladser m.v.
Rent praktisk vil det optimale være at Region Midtjylland / Aarhus Kommune fortæller hvor vigtigt det er for dem og tilbyder medfinansiering. Det gør altid indtryk i ministeriet og på ordførerne at der er lokal opbakning (og medfinansiering).
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k