Planlægningen af ny bane Silkeborg-Aarhus igangsættes (Generelt)
Rækkevidden på batteri afhænger af togets længde (hvor mange batterier er der plads til). Forventningen om togstørrelser vil betyde en rækkevidde på mellem 150 og 200 km på batteri med 160 km/t på de jyske enkeltsporede baner - hvilket skal sammenlignes med BDKs ganske fornuftige (og lidt konservative) strategi om 80 km rækkevidde.
Hvorfor er det fornuftigt at regne med en rækkevidde på batteri på 80 km, hvis forventningen er mellem 150 og 200 km? Det forekommer mig, at det vil føre til overinvestering.
Formålet for den rapport, som BDK har leveret, at man ved hvor meget det kan koste i værste fald, så der kan afsættes midler, når det er aktuelt med en beslutning. For pt. ved man ikke om forventningerne kan indfries i praksis. Men de er meget sandsynlige... Men man forventer at batteri-tog kommer til Danmark i løbet af perioden frem til 2035. Og der ved man mere hvad man kan praksis...