Planlægningen af ny bane Silkeborg-Aarhus igangsættes (Generelt)
Rækkevidden på batteri afhænger af togets længde (hvor mange batterier er der plads til). Forventningen om togstørrelser vil betyde en rækkevidde på mellem 150 og 200 km på batteri med 160 km/t på de jyske enkeltsporede baner - hvilket skal sammenlignes med BDKs ganske fornuftige (og lidt konservative) strategi om 80 km rækkevidde.
Hvorfor er det fornuftigt at regne med en rækkevidde på batteri på 80 km, hvis forventningen er mellem 150 og 200 km? Det forekommer mig, at det vil føre til overinvestering.
Formålet for den rapport, som BDK har leveret, at man ved hvor meget det kan koste i værste fald, så der kan afsættes midler, når det er aktuelt med en beslutning. For pt. ved man ikke om forventningerne kan indfries i praksis. Men de er meget sandsynlige... Men man forventer at batteri-tog kommer til Danmark i løbet af perioden frem til 2035. Og der ved man mere hvad man kan praksis...
Batterikapaciteten bestemmes (også) af togets ledige designvægt - altså hvor mange batterier, der er "plads" til. I diskussionen her, snakkes om 250-320 km/t tog af en længde på ca 150 meter (togfondens lyntogslængde / SJs nye 250 km/t tog), hvorimod BDKs strategi også skal omhandle erstatningen for Lint og Desirotog, der formentlig vil være ned til to-vognstog på 47 meter (det er flere af de tyske ordrer på regionaltog med batteritraktion). Derfor er rækkevidden i BDKs rapport mindre, end den rækkevidde jeg nævner her. Begge rækkevidder er dog "komfortable" i forhold til reservekapacitet og redundans i systemet.
Lasse