Planlægningen af ny bane Silkeborg-Aarhus igangsættes (Generelt)
Jeg hæfter mig ved at det ikke indgår i kommisoriet at beregne, hvad det kommer til at koste ekstra at indlede med at anlægge banen enkeltsporet, og senere ad to omgange beslutte at banen skal være dobbeltsporet og derefter elektrificeres.
nej, det er helt unødvendigt og vil bare næsten fordoble prisen og givetvis føre til, at det udskiftes med noget mere motorvej. Hvad skal man med dobbeltspor på den strækning, når alt vest for Aarhus ellers er enkeltsporet og vil koste mindst 20 milliarder at gøre generelt dobbeltsporet? Det kommer ikke til at ske. Der burde være plads til voldsom passagervækst og stadig vil enkeltspor være fint. I dag kører der jo kun små legetøjstog.
Det smarte ved det her projekt - ligesom banen til aalbrog lufthavn - er at man kommer ind i kampen i den politiske kultur, der nu engang er i Danmark med ekstremt fokus på motorveje, der hele tiden kan udbygges gradvist i takt med valgperioderne og for overskuelige beløb, og forsinkelser er ligegyldige, for man kører på af og på vejene, hvis der fx er en forsinkelse på 10-20 år som med silkeborgmotorvejen.
Problemet for jernbanen er behovet for den større sammenhæng, der kan få alt til at blive dyrt kaos, som får politikere til at flygte. Hvem vil satse sin politiske fremtid på fx elektrificering til Aarhus? Skal ledningerne op før togene eller signalerne og kan de gamle tog så køre uden immunisering eller blabla.
Et så effektivt projekt til kun to milliarder er svært at fælde, selv med de jernbane-fjendtlige beregningsmodeller, man virker til at bruge i danmark. Hvis man gerne vil bruge to milliarder mere ved aarhus ville det være bedre med en lignende bane til Randers. Eller via Hammel vil bjerringbro eller en motorvejsshunt eller 3. spor til skanderborg, bare for at nævne nogle ting, der næppe koster meget mere end at gøre banen til silkeborg dobbeltsporet.