Planlægningen af ny bane Silkeborg-Aarhus igangsættes (Generelt)
Det gør det - indtil man evt. får en Kattegatforbindelse. Så give det pludselig rigtig meget mening med gennemgående tog Kbh-Herning - hvis altså det kan køres med et tog som kan udnytte højhastighedsforbindelsen over Kattegat, og det kan batteritog for nuværende ikke.
Batteritogsløsninger kan implementeres på alle (nyere) elektriske togsæt. Der er skam lavet beregninger på 360 km/t højhastighedstog på batteri.
Batteritogsmarkedet lige nu er dog primært metro (evakueringskrav) og Regionaltog (til erstatning af dieseltog). SJs nye 250 km/t TWINDEXX Express får også batteripakke til kortere kørsel, hvor der ikke er el. Der er "kapacitet" nok i SJs tog til en større batteripakke.
Så der er intet til hinder for at man kan køre København H - Herning på 2 timer med batteritog via Kattegat og Aarhus, hvis man skulle få lyst til det.
/Lasse