Roskilde Festivalplads Planmæssigt Standsningssted/Trinbræt (Generelt)
Spørgsmålet er hvordan man får trafikken til festivalen passet ind i driften. Og det kan sagtes være at trafikkøberen (regionen) her siger, at det altså er vigtigere at få tusindvis af festivalgæster frem end det er at køre halvtimesdrift i en uge midt i sommerferien, da det ellers ville give et endnu større trafikkaos i Roskilde end der er i forvejen i festivalperioden. Man kunne endda forestille sig at det er skrevet ind i kontrakten med Lokaltog.
Festivalen er en by på størrelse med Ålborg. Men trafikbehovet er et helt andet. Kun få har bil med. Folk sidder ikke hjemme foran tv'et. Folk tager på indkøb, sightseeing eller hjem og vende i Roskilde og København.
Festivalen har væsentligt flere indbyggere end byerne langs Roskilde-Køge tilsammen - Og mange af disse byers indbyggere er alligevel på på festivalen. Så det ville måske give mening at lade de ordinære tog stoppe ved festivalen, så også folk fra syd for Roskilde kunne komme nemt hjem. Men det ønsker man næppe.