Utilsigtet togmøde - Så skete det igen (Generelt)
Det havde heller ikke hjulpet, når toget ikke kan bremse, fordi nogen ikke udførte bremseprøven rigtig.
Det kunne jo også være noget så enkelt som regn og blade på sporet.
Dermed ændres friktionskoefficienten mellem hjul og skinne (læs: den bliver mindre) og det kommer der som regel 2 ting ud af:
- det er pokkers svært at sætte igang pga. hjulslip.
- bremsevejen bliver længere.
Dermed bliver det store spørgsmål også hvor godt softwaren i et givet system tager højde for en sådan ændring.
Der var en del snak om bio-film for år tilbage da en IC4 ikke rigtig kunne bremse ved Marslev.
Læses denne gennemgang - Marslev for dummies - ses også programmeringsfejl.
Da det nye signalsystem i dén grad består af koder, hvordan undgås at en praktikant laver en fejl et sted hvor ingen kikker?
Er de folk, som skal godkende softwaren så stærke at de kan finde en sådan smutter?
Trafikstyrelsen har ikke just brillieret i sagen om lommevogne på Storebælt og det var da trods alt "kun" mekanik.