Utilsigtet togmøde - Så skete det igen (Generelt)
Og så er det jeg tænker at det gør en væsentlig forskel om systemet lader togene køre længst mulig tid med max hastighed for derefter at farebremse, eller om systemet lader hastigheden flade jævnt så de sidste få km er med rangerfart
Naturligvis. Tilsvarende er tog også kun designet til at modstå et forholdsvist begrænset tryk ved direkte kollision. Men min pointe er igen: Systemet forhindrer ikke kollisioner, hvis input ikke er valide. Det skal det heller ikke, for der skal jo være en fornuftig balance.
Men enhver situation, hvor systemet forhindrer en kollision fordi input var rigtige, er i min optik en sikkerhedsmæssig hændelse - og da andre her i tråden ikke mener dette, tillader jeg mig at anfægte deres opfattelse - herunder at man skulle tillade "hyppige" situationer med potentielle kollisioner under normale driftsforhold alene i blind tiltro til systemets egenskaber. Dén risikovurdering tror og håber jeg godt nok ikke på.Så kort opsummeret: Jeg tror ikke, at de her "kør og stop foran modkørende tog" er planlagte eller tilladte. Til gengæld tror jeg, at foranstaltningerne, der skal forhindre dette, skal implementeres i en senere softwareopdatering, og at der kan rejses tvivl om effekten af de tiltag, der skal reducere risikoen indtil da.
/Lasse
Men Lasse kommer det ikke også an på den afstand der er mellem togene? der har jo ingen steder stået om det er 20 meter eller 500 meter de holder og glor på hinanden? (igen hvis det overhovedet er sket) Jeg ved det ikke, men igen som en anden skriver de bremser jo løbende ned mod endepunkt, ligesom atc bremser ned mod endepunkt. Og ja bremser kan svigte, men det kan de jo også med ATC med i-signaler på en station på STOP og brage ind på en station med fuld fart. Så tænker du overvurderer den risiko. Ja det er uhensigtsmæssig i høj grad, det kan vi hurtigt blive enige om, og ja der burde være en form for kvittering for at de skal køre mod hinanden hvis ikke der er sporskifter der kan dreje den ene af.