DSB’s kommende nye tog - en trojansk hest mod højhastighed? (Generelt)
Ja, det er som sædvanligt en katastrofe at dette forums eksperise ikke er blevet taget med på råd ved en materielanskaffelse.
Man kan køre fra München til hamburg i en "ærkesmal" vognkasse svarende til Coradia. Men der skal så sandelig et bredere tog til for at rejse fra København til Århus. Tyskerne kan altså også være med hvad BMI angår..
Mht til hastighederne over 200 km/t, hvor mange lige stræk har vi hvor det kan komme på tale, hvis der også stadig skal være plads til regionaltog og godstog? Men det skal der måske ikke? Den indenlandske godstrafik er sikkert død inden vi får de første Coradia, og ihærdige ministe gør deres for at transitoperatørerne finder andre veje. Men skal vi da ikke lige give reionaltrafikken en chance lidt endnu?
Jeg spekulerer på hvordan fremtidens tog ville se ud hvis det var nærværende forum der skulle rådgive.
En ny leverance af IC3 tog med toptunede motorer ? (nej jeg tror stadig ikke på de køreledninger)
En specialbygget leverance af nye ME og en bredest mulig version af firsernes B vogne med lufttætte døre? Findes der overhovedet noget der er godt nok? Nej, men så lad os dog få nogen til at specialbygge fremtidens tog til os, det har vi jo så gode erfaringer med.