DSB’s kommende nye tog - en trojansk hest mod højhastighed? (Generelt)
Det sjove er jo, at DSB i en anden sammenhæng (nemlig i forhold til næste generations s-tog) ifølge projektrapporten faktisk lægger vægt på at udnytte hele bredden, på trods af at der måske kunne være nogle vanskeligheder med hensyn til anskaffelsen af togene (der er jo bare færre "standardiserede/billige" brede tog på markedet lige nu).
Hvorfor de så ikke har gjort det her ved jeg ikke, men jeg går ud fra at man, som andre her også har sagt, er rimelig ligeglad med komfort, men (med hensyn til s-togene) måske godt kunne se nogle store praktiske fordele ved at have breddere tog, især vedrørende flexrummet mv.
Fordi bredden på de nuværende S-tog gør at der er plads til 6 siddepladser på tværs. Det vil derfor kræve væsentligt flere vogne hvis der i de nye kun er plads til 4 siddepladser på tværs.
I Coradia Stream vil man uanset hvad blot have 4 pladser på tværs, så den bredere vognkasse ville betyde en væsentlig højere pris for en minimal forbedring af komforten.
--
Mvh Anders