DSBs nye tog: Smalle hyldevarer (Generelt)
Ja, det kunne være interessant at se hvordan de andre “Fremtidens Tog” bud så ud. Stadler har leveret 3'200 mm brede FLIRT til Norge, så det er ikke utænkeligt at DSB kunne have fået noget i den stil, hvis det var. Coradia Stream er så vidt jeg kan se kun bygget i 2'820mm, så skulle man have dem som “hyldevare”, så måtte de jo nok blive sådan.
DSB er udelukkende et drift-selskab, der er sat i verden for et betjene sine ejere - læs politikerne. Forhold som komfort og service er ikke noget som DSB satser voldsomt på - det må i hvertfald ikke koste ekstra.Det er næsten urimeligt at sammenligne Danske jernbaneforhold med Svenske, da Sverige ikke ligger under for den sammen middelmådighed som den danske jernbane.
Svenskerne forstår vigtigheden i, at indkøbe materiel er 'passer' til deres infrastruktur, så de brede fritrumsprofil kan udnyttes fuldt ud. Det kan enten omsættes i flere sæder i bredden i f.eks. regional trafikken eller i øget komfort i Intercity trafikken. Her i landet bliver løsningen alt for ofte den laveste fællesnævner, som ved DSBs nylige togindkøb udmønter sig i smalle tog og dermed dårligere komfort end et bredere tog kunne tilbyde. DSB forsøger sig i stedet med positiv ladede tillægsord, når toget skal beskrives. Endnu har de ikke fortalte, hvorfor sæderne i 'fremtidens tog' skal være ca. 75 mm smallere end i IC3 og at sædeafstanden også reduceres - det skal nok være den overraskelse, der vente både passagerer og politikere.
Politikerne bære også en del af ansvaret, da deres fokus alene er kortsigtede økonomiske forhold, man kigger simpelthen ikke langt nok når der skal investeres. Derfor ender vi med løsninger i infrastrukturen som også ville være utænkelige i Sverige. Tænk blot på de alt for mange udfletninger i niveau, som der er anlagt her i landet i de senere år - Ringsted Station er et klasseeksempel på denne tankegang. Svenskerne havde med sikkerhed bygge udfletningen ude af niveau i første forsøg - her i landet snakker vi stadig...
Man sidder tilbage med den tanke at i bund og grund gider hverken DSB eller politikere satse på tog.
Alle ved vi bliver højere og ikke mindst bredere om livet.
Så at reducere siddepladsen tyder på at man ikke gider folk med et for højt BMI.
Lidt ligesom Snaelltoget som benytter sovepladser på max 180 cm.
--