Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB’s kommende nye tog - en trojansk hest mod højhastighed? (Generelt)

af My1202, 2/7 2021, 17:38 (1241 dage siden) @ anders_vejby

Ja, det virker måske indlysende. Men man kunne jo lige så godt argumentere at det med snævrere tog stadig ville være muligt at øge kapaciteten i forhold til i dag (både i absolutte tal, og med hensyn til hurtigere ind- og udstigning), nemlig, ved at fjerne nogle siddepladser og i stedet skabe flere ståpladser. Det plejer man jo (nu om dags) at gøre mange andre steder i Europa, fordi alt tyder på at der i stigende grad mangler plads i myldretiderne og færre siddepladser gøre det ikke mindst nemmere for folk at bevæge sig rundt i et fyldt tog.

Så jeg tror det handler mest om fremkommelighed, med kapacitet som "added-bonus". Men det er klart, både kapacitet og fremkommelighed er langt vigtigere for DSB end lidt mere komfort for passagerne.

Enig i at man kunne fjerne d. 4 siddeplads til fordel for nogle bredere og mere komfortable siddepladser.
Er derimod uenig i at man i tog som kører udenfor bymæssig bebyggelse skal fyldes med stående passagerer.

Det er både farligt og uacceptabelt at man betaler fuld pris og ender med en ståol.
En ståplads som samtidig betyder øget risiko for skader på de siddende passagerer ved uheld.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak