Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg (Generelt)

af larsht, 29/6 2021, 19:36 (1335 dage siden) @ Poul Brandt

Det er ikke en discountmodel. Enkeltsporet er fint. Så er der potentiale for 30-minutters drift, hvilket er udmærket over så lange afstande og plads til massiv passagervækst i form af længere tog. Hvad skal man med et dobbeltspor? De lokale stationer er komplet urealistiske. Det er to byer uden for Aarhus, hvor stationen vil ligge uden for byen ved en motorvej. Og åbyhøj vil være den værst tænkelige station, der vil forsinke alle, ødelægge kapaciteten på en hovedstrækning og have forsvindende få passagerer som Skalborg i nordjylland.

Her har man for en gang skyld en plan, hvor man for et overskueligt beløb laver en reel markant forbedring, der formentlig vil kunne trække mere med sig. Der er ingen grund til straks at gøre det hele dyrere.


Generelt kan man vist ikke håndtere mere end 3 tog pr. time pr. retning på en enkeltsporet bane. Så Ja, 30 minutters drift er det maksimale banen kan håndtere, da der jo også er et togsystem Aarhus-Skanderborg-Silkeborg, som skal bruge banen Svejbæk-Silkeborg.

Det går nu ellers fint mellem Hillerød og Kagerup, og mellem Nærum og Jægersborg.......


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak