Infrastrukturplan 2035: Aarhus-Silkeborg (Generelt)
"Man" kan åbenbart ikke rigtig finde ud af, om Brabrand-Svejbæk bliver enkeltspor eller dobbeltspor i henhold til dagens aftale: På jp.dk fremstår det p.t. som om borgmesteren i Silkeborg tror, at der bliver tale om en dobbeltsporet strækning, og det tror journalisten åbenbart også - eller også gætter han bare. Artiklen afsluttes dog med følgende sætning: "Det vil koste ca. 2 mia. kr. at anlægge et enkeltspor og 3,1 mia. kr. for et dobbeltspor". Så som læser, er man lidt prisgivet. Men nu ved vi jo heldigvis bedre. Måske. I bilaget "Projektoversigt" til dagens aftale er specifikt nævnt, at den nye jernbanestrækning skal være enkeltsporet.
Når jeg nu er i gang med at brokke mig over den nævnte artikel i JP, der har som overskrift "Rejsetiden mellem Aarhus og Silkeborg halveres næsten med ny jernbanestrækning": I dag tager turen Aarhus-Silkeborg 44 minutter med hurtigste tog. En ny enkeltsporet strækning Brabrand-Svejbæk bringer rejsetiden ned på 26 minutter. Altså en reduktion på 18 minutter eller knap 41%. Man kan så - alt efter temperament - synes, at det er "næsten en halvering".Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
tæt på en halvering og med en forventet øget hyppighed fra 60 til 30 minutters drift er effekten i praksis langt bedre, end hvad der ville være en halvering med uændret drift.