Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Pressemøde om aftale om Infrastrukturplan 2035 i morgen (Generelt)

af anho, 27/6 2021, 23:41 (1337 dage siden) @ andersj

Motorveje er nu ikke altid et onde, selvom jeg selv er stor tilhænger af at fokusere på offentlig transport og at undlade motorveje når de kan undværes. Især Frederikssundmotorvejen er virkelig en nødvendighed som jeg ikke kan forstå ikke eksisterer endnu.

Under alle omstændigheder kommer det ikke til at øge biltrængslen i København betydeligt. Der er ingen planer om at forøge bilkapaciteten inden for Ring 3 - tværtimod er der kommuner der arbejder på at nedlægge parkeringspladser både inden og uden for murene. Eftersom køerne i morgenmyldretiden allerede er på et næsten utåleligt niveau, vil konstruktion af Frederikssundmotorvejen altså blot gøre det hurtigere at tage bilen imellem forstæderne og/eller ud i resten af landet, og vil så vidt jeg ved ikke føre betydeligt flere biler ind til København, da der er andre flaskehalse der ikke bliver udvidet.

Den besparede rejsetid vil nok føre til lidt flere biler på vejene, men ikke så meget som man ellers typisk ser ved motorvejsbyggeri. Og så har Frederikssundmotorvejen også bare en fandens god samfundsøkonomi. Selv hvis den kun er halvt så god for samfundet som beregningerne siger, så vil den stadig være en virkelig god investering.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak