Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg (Generelt)

af ThomasTT, 29/6 2021, 16:32 (1336 dage siden) @ Poul Brandt

Det er ikke en discountmodel. Enkeltsporet er fint. Så er der potentiale for 30-minutters drift, hvilket er udmærket over så lange afstande og plads til massiv passagervækst i form af længere tog. Hvad skal man med et dobbeltspor? De lokale stationer er komplet urealistiske. Det er to byer uden for Aarhus, hvor stationen vil ligge uden for byen ved en motorvej. Og åbyhøj vil være den værst tænkelige station, der vil forsinke alle, ødelægge kapaciteten på en hovedstrækning og have forsvindende få passagerer som Skalborg i nordjylland.

Her har man for en gang skyld en plan, hvor man for et overskueligt beløb laver en reel markant forbedring, der formentlig vil kunne trække mere med sig. Der er ingen grund til straks at gøre det hele dyrere.


Generelt kan man vist ikke håndtere mere end 3 tog pr. time pr. retning på en enkeltsporet bane. Så Ja, 30 minutters drift er det maksimale banen kan håndtere, da der jo også er et togsystem Aarhus-Skanderborg-Silkeborg, som skal bruge banen Svejbæk-Silkeborg.

Men der er ikke nogen, som har tænkt længere frem. Med en Kattegatforbindelse vil det påtænkte batteritog fra København til Struer køre via Aarhus-Silkeborg, i stedet for via Vejle, og så bliver det lidt trangt, omend Københavnertoget kan være det ene af de 2 tog pr time.

Det vil også være ret latterligt at anlægge en spritny bane for 160 km/t, og så betjene banen med et 250 km/t togsæt. Foruden at forsinkelser komme til at sprede sig som corona pga. den enkeltsporede bane. Jvf. erfaringerne med Vejle-Herning-Struer. Men sådan er der så meget.

Som et absolut minimum kunne man overveje at anlægge dobbeltspor Svejbæk-Silkeborg, når man nu alligevel skal lave niveaufri krydsning med vej i Silkeborg. - Det vil vist også være den sidste krydsning med vej i niveau Aarhus-Galten-Silkeborg, hvilket yderligere underbygger det komplet latterlige i at anlægge en ny bane for kun 160 km/t.

Svejbæk-silkeborg er aldeles sekundær. Det kan ikke investere større summer i, slet ikke i en virkelighed, hvor ekstremt sjældent overhovedet bygges noget. I fremtiden har alle bil, til gengæld er der ikke plads til bilerne. Det handler om adgangen til de større byer. Med 30-minutters drift på en enkeltsporet bane har man allerede indlagt reserver, eftersom 20-minutters drift er muligt. Hele det regionale net vest for Aarhus er alligevel bygget op om enkeltsporede baner. Det er ikke rettidig omhu at bruge ikke bare milliarder af kroner men også den begrænsede arbejdskraft for at sikre kapacitet ift tvivlsomme scenarier 30 år ude i fremtiden. Hvis man vil bruge 1,5 milliarder ekstra i denne her sammenhæng vil det være meget bedre anvendt på Herning-Holstebro. Så kan der køres 30 minutter drift hele vejen uden at fortyrre andre ting.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak