Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Pressemøde 2035 Infrastrukturplan - Aarhus-Silkeborg (Generelt)

af esni, Frederikssund, 28/6 2021, 17:20 (1337 dage siden) @ Poul Brandt

Jyllands-Posten har set aftalen og refererer følgende skinneprojekter:

- ny jernbane Aarhus-Galten-Silkeborg 2,2 mia kr.
- flere letbaner og BRT 3,0 mia kr.
- “s-tog til Hillerød” (det står der s**)
- batteritog til især mindre jyske strækninger fx Holstebro-Skjern 1,3 mia kr.
- det skal undersøges, hvordan man kan bruge batteritog i landsdelstrafikken
- 317 mio kr. til at fremtidssikre Aarhus H
- der er reserveret 13 mia kr. til Togfonden.

Alle Folketingets partier står bag aftalen, men kan stå udenfor valgte delelementer. K og V står f.eks. uden for de 13 mia kr. til Togfonden.

Med venlig hilsen


2,2 mia. kr. til Aarhus-Silkeborg betyder at det bliver enkeltspor. Budgettet var 2,044 Mia. kr. i 2016 priser.
Dermed kun en ny station i Galten. Altså ingen nye stationer i Framlev, Låsby og Åbyhøj. Ingen stop i Svejbæk, som skal betjenes af Aarhus-Skanderborg-Silkeborg linjen.
Brabrand station kommer nok under alle omstændigheder, da der bliver krydsning med letbanen.

Og hastigheden bliver så sølle 160 km/t, på en spritny bane. Svarer til at bygge en ny motorvej for 90 km/t.

Hermed "cementeres" så at Aarhus-Herning/Holstebro er, og altid skal være, en regionalbane.

Ærgerligt :-(

På den anden side kan man glæde sig over at banen kommer. Alternativet var at den først kunne komme omkring 2045-2050.

Hvor meget vil det koste ektra at bygge broerne -der alle er nye - til dobbeltspor og køreledninger, selvom der startes med enkeltspor og ingen køreledninger?

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere
Vectron

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak