Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udrulning af DSB's kommende el-tog i K22 (Generelt)

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 18/6 2020, 01:32 (1689 dage siden) @ Scharfenberg

Problemet er vel at DSB er trængt på materiel og det vil vare en del år, før passagererne kan se lyset "for enden af toget".

Der er mange måder at løse trængslen på og det virker som om det er DSB's strategi at jage passagerne væk. Det er busselskaberne og bilforhandlerne nok glade for. Personligt tager jeg hellere bilen fra Sjælland til Esbjerg da jeg simpelthen ikke synes ER-togsæt er et godt nok produkt at byde passagerne til en flere timer lang rejse på en IC-strækning. Det må være et bevidst og kalkuleret valg nogen har truffet, men jeg synes det er begrædeligt hvis litra ER i højere grad skal flyttes fra den sjællandske regionaltogstrafik til landsdelstrafikken.

Er ER virkelig så slemt? Mellem Fredericia/Odense og Kbh. foretrækker jeg ER frem for MF, fordi ER har flere siddepladser end i en MF, og da MF ofte kommer langvejs fra (Aarhus/Aalborg), er det ofte fuldt booket. Det er ER kun sjældent. Desuden er ER mere 'quiet in operation', da det jo er et eltogsæt uden 4 brummende og vibrerende dieselmotorer under gulvet som i to af MF's tre vogne. Jeg har i hvert fald fået mange gode lure i et ER mellem landsdelene - men enig: man sover bedst, når man har et vindue at sove op ad. Eller måske fordi Kaj eller en af hans dygtige kolleger har fået mig hurtigt og bekvemt frem ;-)

Min anke er hovedsagligt at der er for kort afstand mellem vis-a-vis sæderne i en ER da man har klemt flere sæder ind. Hvis toget er halvtomt så er der ikke noget problem i det selvom sæderne ikke er så komfortable på de længere rejser. Det længste jeg har rejst i ER er Tinglev-København H og man kan godt mærke at siddekomforten ikke er helt den samme som i en MF når man når frem. Hvis toget er fyldt og man uheldigvis ikke får en siddeplads der hvor der er flyopstilling, men vis-a-vis, så kommer mine 190 cm bare i vejen for en behagelig siddestilling hvis personen overfor også har over størelse 45 i sko og måler over 185 cm. Det synes jeg dog aldrig har været noget problem ved kørsel med MF.

Jeg håber aldrig jeg har fået dig sikkert og bekvemt frem i et ER-togsæt. Så kan det godt være at Trafikstyrelsen kommer efter mig. ;-) Hvis du har kørt med et af mine tog mellem landsdelene så har det været i ubetjent førerrum uden mit kendskab eller en kold og blæsende tur, og umuligt hverken hurtigt eller bekvemt, på en Sdggmrss-vogn eller lignende. :-P

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak