Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord (Trafikpolitik)
Fremtidens Tog er ryggraden i DSBs produktion og det tilbud som de tilbyder kunderne. EUs fjerde Jernbanepakke indebærer at den kontrakt som DSB pt. har med den danske stat, er den sidste. Andre operatører står på spring og de har materiel som kan køre mere end 200 km/t. Som vi har kunnet se i Transportministeriets serviceeftersyn, er det netop fjerntogsstrækningerne, som der er penge i.
Det er vist ikke sådan det hænger sammen. "DSB" skal stille materiale til rådighed for bydere, oplægget er så at udbyde trafikken og ikke forlange at de kommer med materiale, alt andet er kørsel i fri trafik og det tvivler jeg på giver gode kanaler i køreplanen i forhold til den foretrukne/valgte byder.
Ikke givet at det er sådan, når DSB ikke længere har kontrakten.
OG DSB har jo lige købt tog, som godkendes til 230 km/t i Tyskland - og de satser angiveligt på at "få det gratis med" (men Vectron lokomotivet kan kun køre 200 km/t).
Får hvad gratid med? Vectron skal køre hele vejen og hastigheden bliver 200 km/t.
Hvis vognene kan køre 230 km/t, så er det nærliggende at DSB bestiller et lokomotiv, som passer til toget. DSB har selv tidligere plæderet for muligheden af, at sælge Vectron igen.
JH