Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 11/6 2020, 13:54 (1626 dage siden) @ My1201

Vestfynsbanen er finansieret, men byggestart bliver først i 2023 med ibrugtagning i 2029.

Derfor er der ikke planlagt at købe tog til mere end 200 km/t. De 60 km på Ringstedbanen kan ikke retfærdiggøre, at du køber en hel flåde af 250 km/t-togsæt. Når Vestfyn åbner i 2029 kan man måske køre med 250 km/t-tog mellem Kbh.-Odense-Esbjerg Mod Aarhus vil det ydermere nok som minimum kræve, at Vejle Fjord-forbindelsen er etableret.


Kan du køre 250 fra Ringsted til Odense?
Der er vist planer om en opgradering af strækningen på Sjælland vest for Ringsted - men såvel tunnel / bro og strækningen på Østfyn er næppe til mere end 180.


Planen er Kbh.-Ringsted (60 km): 250 km/t og Ringsted-Odense (100 km): 200 km/t. Men Ringsted-Odense opgraderes først ifm. Signalprogrammet. Vist nok i 2026. Vestbroen på Storebælt er testet til 235 km/t med Taurus. Storebæltstunnellen klarer vist fint 200 km/t for passagertog, hvis ellers toget er tryktestet og dørene skruet ordentligt på.


Men så mangler der stadig lidt til de 250 km/h på flere af strækninger som blev anført fra København-Odense. ;-)

Hvis du kan køre 250 km/t på 60 km ud af de i alt 160 km til Odense fra ca. 2026, kan det muligvis godt retfærdiggøre, at man indkøber tog til 250 km/t. Men så længe du kun kan køre 250 km/t på de første 60 km fra København og 'kun' 180/200 km/t de sidste ca. 300 km til Aarhus, synes jeg ikke rigtig, man kan retfærdiggøre at købe 250 km/t-tog til Kbh.-Aarhus. Spørgsmålet er så, om Kbh. H-Odense med 250/200 km/t i sig selv kan retfærdiggøre 250 km/t-materiel. Det kan det muligvis godt, selv om man nok helst venter på Vestfyn i 2029. Så mit bud er, at man bør købe 250 km/t-tog til idriftsættelse i 2029 og køre timemodel Kbh.-Odense-(Kolding)-Esbjerg og så muligvis Kbh. H-Aarhus på 2:15, eller hvad det nu kan blive til, så længe Vejle Fjord og Skanderborg-Hovedgård ikke er færdige.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak