Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord (Trafikpolitik)
Regn med IC-standard. Ombordbetjening bliver med drikke- og vareautomater. Regn med at lyntog Kbh.-Aalborg fremover (2026+) tager 3-4 timer via Aarhus og 2 timer via Kattegat.
Kattegat bliver næppe i min levetid. Men fordelen er jo, at når der kommer el op, så åbner det også for, at andre end DSB kan køre tog på hovedstrækningerne. Hvis andre tilbyder menneskelig ombordbetjening, fx med en bistro som svenskerne gør, så ved jeg godt, hvilket tog jeg vælger.Hastighed, sporarbejde og signalproblemer vil ramme alle. Men der kan konkurreres på komfort og service.
Men Rom blev ikke bygget på én dag. Lige nu gælder det først og fremmest om at få en pålidelig og moderne jernbane med attraktive rejsetider. Når det er på plads, kan man begynde at drømme om gourmet-restaurantvogne mv. I Finland er VR vist ret ambitiøse med ombordservering. Men jeg kender ikke det præcise koncept, og om det kan løbe rundt.