Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord (Trafikpolitik)
Men Rom blev ikke bygget på én dag. Lige nu gælder det først og fremmest om at få en pålidelig og moderne jernbane med attraktive rejsetider. Når det er på plads, kan man begynde at drømme om gourmet-restaurantvogne mv. I Finland er VR vist ret ambitiøse med ombordservering. Men jeg kender ikke det præcise koncept, og om det kan løbe rundt.
Det er sandt - Rom blev ikke bygget på en dag. Og her i Danmark tager alting bare meget længere tid. Men når der først er el og nyt signalsystem på hovedstrækningerne, så kan vi få andre operatører på banen og dermed få en pålidelig, moderne, komfortabel og serviceminded jernbane igen. Hvis der så er passagerer tilbage til den.
Jeg nævnte nu ikke gourmet-restaurantvogne. En bistro ombord, som svenskerne har, hvor man kan købe en kop frisklavet kaffe (ikke termokande brygget en time før afgang fra København) og en lille snitte, er udmærket til de rejsetider vi har mellem de største byer i Danmark. Og det løber i øvrigt rigtig godt rundt for svenskerne.
Men det bliver også først, når andre operatører kommer til fadet, selvom det faktisk var nu, med alle de besværligheder, som sporarbejder, signalproblemer og nedslidte tog, at det ville være en ekstra god service overfor passagererne. ;)