Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord (Trafikpolitik)

af My1201, 11/6 2020, 12:39 (1626 dage siden) @ Scharfenberg

Vestfynsbanen er finansieret, men byggestart bliver først i 2023 med ibrugtagning i 2029.

Derfor er der ikke planlagt at købe tog til mere end 200 km/t. De 60 km på Ringstedbanen kan ikke retfærdiggøre, at du køber en hel flåde af 250 km/t-togsæt. Når Vestfyn åbner i 2029 kan man måske køre med 250 km/t-tog mellem Kbh.-Odense-Esbjerg Mod Aarhus vil det ydermere nok som minimum kræve, at Vejle Fjord-forbindelsen er etableret.


Kan du køre 250 fra Ringsted til Odense?
Der er vist planer om en opgradering af strækningen på Sjælland vest for Ringsted - men såvel tunnel / bro og strækningen på Østfyn er næppe til mere end 180.


Planen er Kbh.-Ringsted (60 km): 250 km/t og Ringsted-Odense (100 km): 200 km/t. Men Ringsted-Odense opgraderes først ifm. Signalprogrammet. Vist nok i 2026. Vestbroen på Storebælt er testet til 235 km/t med Taurus. Storebæltstunnellen klarer vist fint 200 km/t for passagertog, hvis ellers toget er tryktestet og dørene skruet ordentligt på.

Men så mangler der stadig lidt til de 250 km/h på flere af strækninger som blev anført fra København-Odense. ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak