2. spor Padborg-Tinglev (Trafikpolitik)
Hvis der virkelig er brug for sporet, er 800 mio kr. da pebernødder i forhold til så mange andre investeringer.
Der er ikke akut brug for sporet, så det hører til i nice to have fremfor need to have.Det vil sandsynligvis også kræve at man totalspærre det andet spor i anlægsperioden, hvilket kan have store konsekvenser for gods- og persontrafikken. Derfor bør man nok afvente at Femernforbindelsen er færdig, inden dobbeltsporet anlægges.
Jeg gennemkørte lige strækningen sydfra på den andetsteds nævnte youtube-video.
Jeg er ikke ekspert i sporlægning, men umiddelbart så det ud til, at man "bare lige" kunne lægge sporet ud til højre for det nuværende spor. Hvorfor skulle det kræve totalspærring?
Der skal selvfølgelig flyttes nogle mærker og signaler og laves en del med master og køretråd, men ellers er der vel ikke nogen indflydelse på det nuværende spor. Faktisk kunne det se ud til, at man allerede har været i gang med en trace på en stor del af strækningen.
--
mvh
Lars
Esbjerg