2. spor Padborg-Tinglev (Trafikpolitik)
Hej
Behovet for denne udbygning er blevet diskuteret længere oppe og i tidligere tråde, og jeg er blevet belært om, at der ikke er noget reelt behov. Det er dejligt, at forummets deltagere er så meget klogere end politikere og erhvervsliv
Dobbeltsporet kan fint anvendes, og i forbindelse med elektrificering Fredericia - Aarhus - Aalborg -( Hirtshals/Frederikshavn jvf TEN-T reglerne) forventes ad åre en højere efterspørgsel på godstog mellem Padborg og Taulov, end den kapacitet, der frigøres gennem Femern.
Dertil er rejsetiden for passagertog generelt mellem Aarhus og Hamburg ikke særlig attraktiv.
Det primære argument for at lave dobbeltsporet er dog nok, at det er et af de meget få projekter, der kan iværksættes "nu", fordi det ikke i samme omfang er bundet af andre infrastrukturarbejder, der kontinuerligt replanlægges.
Dobbeltsporet er skam også et ønske på Dansk Industris investeringsplan, og der er flere "ikke-lokale" fortalere for projektet. Herunder også en bedre grænselands betjening.
/Lasse