Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

2. spor Padborg-Tinglev - og lidt om AM signaler (Trafikpolitik)

af RasmusD, 13/5 2020, 18:02 (1657 dage siden) @ Henrik Hansen

Så vidt jeg ved blev RYS opfundet til Kastrup-banen fordi to grønne lanterner har meget, meget forskellige betydninger i Danmark og Sverige. Herhjemme betyder de “Kør Igennem”, og så kan man roligt give fuld gas. I Sverige betyder det derimod noget i retning af “Kør forsigtigt”, vistnok med en maks. hastighed på 40 km/t. Så man valgte at gå efter laveste fællesnævner på Kastrup-banen: én grøn, der i begge lande betyder “kør”.

Jeg ved ikke, hvad der skulle være lavet om. Samtlige AM’ere mellem Kalvebod og Københavns Lufthavn kan kun vise “kør” eller “stop”, og det samme gælder U-signalerne på Kalvebod. I-signalerne er som på alle andre strækninger.

Det samme gælder Lunderskov-Esbjerg.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak