2. spor Padborg-Tinglev (Trafikpolitik)
Hvis der virkelig er brug for sporet, er 800 mio kr. da pebernødder i forhold til så mange andre investeringer.
Der er ikke akut brug for sporet, så det hører til i nice to have fremfor need to have.Det vil sandsynligvis også kræve at man totalspærre det andet spor i anlægsperioden, hvilket kan have store konsekvenser for gods- og persontrafikken. Derfor bør man nok afvente at Femernforbindelsen er færdig, inden dobbeltsporet anlægges.
Så vidt jeg er orienteret er en stor del af udgiften nye broer. Mon ikke man får mere kapacitet for færre penge ved at hastighedsopgradere til fx. 160 km/t?
Der er ingen broer der er for smalle. Der er dog fem overkørsler.Men det er faktisk meget sjovt at se hvordan strækningen er forberedt til dobbeltspor. På næsten hele strækningen er der master til køreledninger for to spor: https://www.youtube.com/watch?v=WbPgjksXmK8&t=
.
Sååå meget er strækningen altså heller ikke forberedt til dobbeltspor, heller ikke når vi taler køreledningsanlæg
De 800 mio kr kan bruges bedre andre steder - og mon ikke det vil blive noget dyrere .............
--
Svend