Lokalbaner hele vejen til København? (Trafikpolitik)
Her er lige en historisk korrektion. Den gang S-tog kørte uden stop Holte-Østerport var der faktisk 10 minutters drift på Holte-linjen på hverdage. Det betød at Hillerød-toget kørte ganske langsomt. Det kunne sagtens nå at stoppe ved f.eks. Lyngby og Hellerup - men det ville DSB ikke, fordi det ville være forstyrrende for passagererne på Hillerød-linjen. At køre uden stop var altså en kvalitet i sig selv, uden at det indebar en tidsbesparelse.
DSB kom dog på bedre tanker og indførte flere stop, men først efter ca. 20 år.
Tak. Jeg vidste ikke hvornår den hedengangne linje B+ var blevet koblet på, så jeg tænkte det var den, som havde slået det gennemgående tog ihjel. Ret absurd, at man ikke stoppede, når man nu alligevel ikke kunne køre hurtigere igennem.
Men historien understreger sådan set pointen. Nemlig at så længe der kun er et spor i hver retning, så er der grænser for hvor ekspres det kan blive.