Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokalbaner hele vejen til København? (Trafikpolitik)

af RasmusR, 14/2 2020, 13:21 (1745 dage siden)

Hej Forum!

Jeg ved ikke om det har været vendt før, men som bosiddende i Nordsjælland kan man godt få ideen, at det ville forbedre togforbindelserne, hvis nu lokalbanen i stedet for at terminere, fortsatte fra Hillerød/Holbæk/Køge, og videre non-stop (eller næsten) hele vejen til København.

Det er klart at det fordrer overhalingsmulighed undervejs, da S-toget/regionaltoget vil blive indhentet på turen, men er der andre forhindringer der gør, at dette (svjv) aldrig har været forsøgt? Men givet at behovet er til stede, ville konceptet kunne aflaste bumletogene, som så ikke behøvede at køre så tit.

Eksempelvis er der kun ca.32 km fra Hillerød til København, og hvis man kunne køre non-stop ex. Hillerød-Nørreport-KøbenhavnH, ville man ikke bare spare et skift, som i sig selv ville være en stor forbedring, men man ville også kunne korte 10-15 minutter af den samlede rejsetid, hvilket ville gøre toget væsentligt mere attraktivt at bruge, end tilfældet er i dag.

Lokalbanen behøvede ikke køre hele turen hele dagen lang, men kunne tage 2-3 ture morgen og eftermiddag, for at være attraktive pendlerforbindelser.

Så hvorfor afprøves konceptet ikke? Er behovet der slet ikke, er det teknisk/økonomisk umuligt/uhensigtsmæssigt, eller er det fordi man ikke kan/vil/ønsker at have lokaltog og DSB-tog til at køre mellem hinanden?

Vh Rasmus


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak