Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er det egentlig I vil med Kattegat? (Generelt)

af Pyloriis, 27/8 2019, 16:52 (1918 dage siden) @ tgpsen

Men en lille hård kerne tror at Kattegatforbindelsen er løsningen på alle problemer.

Jeg er enig i at Kattegatforbindelsen ikke løser alle problemer - der er behov for investering er veje og bane i Østjylland, da der meget lokal trafik, som ikke får gavn af Kattegatforbindelsen.

Tværtimod vil den betyde forringelser for ALLE rejsende mellem Jylland og Sjælland ved at der bliver færre afgange.


Jeg er uenig her. Der kommer ikke færre afgange over Storebælt. Der vil stadig være 2 Intercity og 1-2 lyntog i timen. Mulig flere regionaltog.


Jo det vil jeg så mene.
De 2 afgange man vil sende over Kattegat kunne med fordel være sendt over Store Bælt og dermed have givet formentlig 10 min drift fra Aarhus til København.

Som du selv går ud fra: antal tog pr time afhænger af afstanden. Send 2 afgange over Kattegatbroen i stedet over Storebælt og de forsvinder.

Ja og så bliver alle tabere med længere tid mellem afgange.
Men du interesserer dig kun for køretiden over Kattegat.


Det er jo netop dette der er gevinsten ved at bibeholde trafikken over Store Bælt.

Gevinst for Odense, tab for Århus.

Måske Aarhus midtby men ikke byerne omkring eller ude vestpå.

Og med udbygning / opdatering af skinnenettet henover Fyn og senere Sjælland vil man med nye tunneller over tid (læg mærke til over tid!) kunne få reel højhastighedstog fra Aarhus til København med hastigheder på 300 km/h.

Med samme herresving som idag.
Og hvorfor tænker jeg pludselig på Boris Johnson's nordirske moderne abstrakte toldarrangementer? Sådan noget som vi naturligvis vil bygge i fremtiden men selvfølgelig ikke behøver snakke om nu?

Det vil gavne mange flere og kan nok laves INDEN man får skaffet flertal og penge til Kattegatforbindelsen.

Cirkulært ræsonnement igen. Det holder kun hvis man som informationsmonopol kan gaslighte de relevante politikere.

Har du forstået hvad cirkulært argumentation er? Jeg tvivler.

Indebærer endvidere at den kollektive trafik i det østjyske styrkes gevaldigt.

Hh-tog Vejle - Horsens - København styrker den endnu mere.

Så du vil køre fra Vejle til Horsens for at komme til København. Det skal da nok gå hurtigt ad den gamle bane!

låst
2200 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak