Dagens ide - Kattegatforb,, billigere og/eller hurtigere (Generelt)
Jeg bemærker at Kattegatbanen skal krydse den gamle bane nord for Tølløse.
Så hvis man vil spare 3 mia. kr. kan man nøjes med at tilslutte banen nord for Tølløse. En 15 km reduktion af banen.
Man kan så opnå større køretidsbesparelse ved at bruge de 3 mia. kr. på at anlægge Kattegatbanen for 300 eller 320 km/t.
Og ved at opgradere Tølløse-Lejre til 200 km/t. (Koster vel ½ mia. kr.)
Kommentarer?
Det skal formuleres anderledes:
I stedet for at opdele Samsøforbindelse i tre konsekutivt efter hinanden vedtagne, byggede og ibrugtagne dele
1) vej/bane fast forbindelse Hasselager (ved Århus) - Kalundborg
2) hh-bane Værslev (ved Kalundborg) - Glim (ved Lejre)
3) hh-bane Glim - Hundige (på Ny Køgebugt bane)
deler man den op i fire
1) vej/bane fast forbindelse Hasselager (ved Århus) - Kalundborg
2) hh-bane Værslev (ved Kalundborg) - Lunderød (ved Tølløse)
3) hh-bane Lunderød - Glim (ved Lejre)
4) hh-bane Glim - Hundige (på Ny Køgebugt bane)
og lader så den gamle bane køre videre i fred.
Formålet med opdelingen er at servere projektet for beslutningstagerne i 'spiseligt' små dele der kan bygges separat, medens man fastholder brug af eksisterende infrastruktur for de endnu ikke byggede dele.