Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er det egentlig I vil med Kattegat? (Generelt)

af ThomasTT, 25/8 2019, 12:55 (1916 dage siden) @ Poul Brandt

Nu skal den ekstremt dyre bro kombineres med eksisterende bane, hvormed man både fjerner selve formålet med forbindelsen men også bidrager til de kapacitetsproblemer, der er jernbanens egentlige problem. Kattegat er tilsyneladende et mål i sig selv, mens relevans og anvendelighed er uinteressant.

Hvad er kilometer besparelsen? 80-90 km, måske, hvilket i princippet svarer til 15 minutter med 320 km/t. Et vanvidsprojekt, der ikke bare er ekstremt dyrt men samtidig ikke løser reelle problemer for jernbanen, skal bygges for enhver pris. For 15 minutter.

Det er klart at tidsbesparelsen kan blive mere end 15 minutter pga forhold på banen, men så vil det interessant jo være at se, hvad man kan opnå den vej rundt. Om 20 år - som er det tidligst tænkelige for Kattegat - må der forventes massive kapacitetsproblemer ved de større byer. Store projekter skal løse dette, ikke bidrage til det. En helt ny bane ind til kbh vil reelt være at betragte som gratis for et højhastighedsprojekt i den forstand, at der skal bygges noget alligevel af kapacitetsmæssige årsager. En ny lillebæltsbro nærmest det samme, da man må forvente at den nuværende skal udskiftes alligevel.

Hvis man ser på, hvad der skal ske alligevel, kombineret med togfonden og tænker det ind i et højhastighedsprojekt, kunne blive interessant at se, hvor tæt man kan komme på Kattegats rejsetider.

låst
2412 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak