Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dagens ide - Kattegatforb,, billigere og/eller hurtigere (Generelt)

af mpp, 24/8 2019, 00:26 (1921 dage siden) @ tgpsen

Jo kortere højhastighedsbane man bygger jo bedre.

For et givet udgangspunkt og en given destination, mener du formodentlig.

Jo kortere jo billigere. Det var sent :)

Det vigtige er dog, at det er delen over vand der er det dyre, mens det er højhastighsanlæggene på land der virkeligt rykker i forhold til at nedbringe rejsetiden.

Forudsat at delen over vand bygges for lavere hastighed.

Ikke kun. Men det er vel samlet 180 km jernbane eller sådan, med 30 km over vand. Så man kommer ikke uden om at delene på land også skal være hurtige, ellers er der ingen fidus i det.

Skal man have det fulde udbytte af forbindelsen giver det mening at få højhastighedsbanerne så tæt på København og Aarhus så muligt.

Dvs. det skal være en højhastighedsjernbane. Den magnetbane der bygges i Japan er supplement til en eksisterende sådan jernbane.

Ja præcis. Min pointe er blot (og jeg kan godt at se det kunne formuleres bedre) at det er en fordel, at man med traditionel højhastighsbane kan starte den i Lejre, i Høje Taastrup eller i Valby afhængig af humør og pengepung. Starter man landanlægget på land kan man bygge det til Lejre først og sidenhen forlænge det af motorvejen til en udfletning omkring Vallensbæk eller noget i den stil. Bygger man magnetbane eller hyperloop skal man tænke over hvordan man får det ind i byen og det gør det først rigtigt dyrt.

Man kan selvfølgeligt godt tage det i stadier, men det er ikke landanlæggene, der gør forskellen for forbindelsen.

Der sagde du lige det modsatte af hvad du sagde først.

Givetvist :)

Men det er rigtigt at det er delen over vand der vil give den største tidsgevinst. Derfor er det også en god ide politisk at gennemføre den først; dens succesfulde eksistens vil skabe politisk pres for at bygge også delene på land, samlet eller delt.

Præcist. Kanaltunnelen blev jo heller ikke bygget med "landanlæg" i UK da HS1 først kom til senere. På samme vis er Storebæltsforbindelsen en forudsætning for timemodellen selvom den først kommer 30 år senere. Og timemodellen er så en forudsætning for hurtigere tog, flere tog eller hvad man ellers finder på i fremtiden.

låst
2449 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak