Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad er det egentlig I vil med Kattegat? Alternativer (Generelt)

af tgpsen, 26/8 2019, 22:18 (1915 dage siden) @ Pyloriis

At snakke om at hovedbanegården i Aarhus eller København er i udkanten af byen er vist en tilnærmelse. Det er også underordnet – det er i begge tilfælde det sted i byen der har de bedste forbindelser til andre dele af byen, hvad enten det er med letbane, metro, s-tog eller bus. Det er givetvist så rigtigt at der også skal være nogle tog der stopper på vejen. Der kunne være fordele ved at lave tunneler ind til centrum, f.x. til en underjordisk station mellem hovedbanen og Rådhuspladsen i København. De tunneler bør dog givetvist vurderes på egne meritter, da de også kunne bygges uden sigte på Kattegat (f.x. til tog til Tyskland).

Når det er sagt er det fuldstændigt rigtigt, at Aarhus–København med 10 minuttersdrift over Lillebælt og Storebælt virker forskruet.

Hvorfor?
Spm du skriver nedenfor er der allerede 3-4 tog og med 2 tog mere over Kattegat er vi vist på 6 tog i timen eller hvad der giver 10 min. drift mellem Aarhus og København ?

Der er to tog i timen Kbh - Århus, tre myldretid, tre Kbh - Odense, fire myldretid.

Ja- der er nok for mange standsningssteder specielt i det østjyske.
Derfor også ren bybane ad den gamle bane.

Eller plus direkte tog Vejle - Horsens - Kbh.

Skal man køre så mange tog kan man lige så godt gøre det på en frisk bane og springe en masse mellemstationer over.

Som andre korrekt har påpeget bor der givet langt flere udenfor Aarhus centrum og København K som ikke får den store nytte af Kattegatforbindelsen fremfor en optimeret Timemodel.

Ej heller af en timemodel. De bor ikke hvor Timemodellen holder.

Der er i dag op til 3-4 tog i timen mellem Aarhus og København, men de har alle forskellige standsningsmønster. Indsætter man flere tog på den eksisterende bane vil de nok også få nye standsningsmønstre. Kattegat virker som det eneste projekt, der ville kunne lave en fast lyntogstakt med 3+ tog i timen, da man så kan lave en bane helt udenom eksisterende standsningssteder.

Ja - til glæde for få tusinde passagerer men på bekostning af det 3-5 dobbelte ved turen over Storebælt.

Jeg tror nu at alle de 20.000 passagerer over Kattegat bliver glade, ikke bare de nye rejsende.

Kattegatforbindelsen er og bliver en utopi rent jernbanemæssigt i rigtig mange år fremover.

Alting er utopi indtil man gør det. Cirkulær argumentation. Vi skal ikke bygge den for det skal vi ikke.

At den så om mange år kan give mening skal ikke betyde at vi spilder penge her og nu på projektet.

Det plejer at være politikere der siger sådan. "Udmærket forslag!" (så holder han måske op) og sparke forslaget ned ad vejen til efter ens karriere.

Forbindelsen fra Sjælland til Samsø bliver sikkert en tunnel til jernbane og kan laves uafhængigt af vejdelen

Lavbro resten af vejen kan laves ved siden af vejdelen ligesom der er en separat jernbanebro over Store Bælt.

Der er ingen grund til at strukturelt efterligne Storebæltsforbindelsen. Den udformning skyldtes bromodstandernes ønske om at kunne stoppe bildelen ved et eller andet fremtidigt krise-forlig. Margrethe Auken fik et raserianfald da hun opdagede at de satte pillerne til bildelen af Vestbroen op samtidig med dem til jernbanedelen.

låst
2298 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak