Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Specifikationer til nye togvogne (Jernbanen i dag)

af Scharfenberg, 6/9 2018, 11:05 (2282 dage siden) @ Henrik Hansen

Først lige definitionen. TSIerne er ikke nulstillet, men overgangsbestemmelserne (dispensationerne) er udløbet. Siden TSI 2014 er TSI2017 kommer med mindre ændringer. Da TSIerne der er gældende ved kontraktunderskrift skal opfyldes - og TSIerne opdateres hvert 3-4 år (EN normer årligt), kan det ikke betale sig, at udvikle noget "færdigt", før det er solgt. Således vil flere af de udstillede tog på den snarlige Innotrans allerede være "forældede"....


Hvis man skal være lidt 'fræk', så bliver det svære og svære at drive jernbane i Europa - både for jernbanevirksomhederne og togleverandøren. Hvis TSI'en ændres hvert 3-4 år, så kan en producent i realiteten ikke være sikker på om et produkt stadig må markedsføres om 3-4 år - det bliver altså færre år til at hente sin investering hjem på.

ETCS trækker desværre også i denne retning, systemet er så dyrt og krævende, at det er billigere at købe et ekstra lokomotiv frem for at ombygge en styrevogn....

Nu har der kørt tog i Europa i over 150 år, men i de sidste 10-20 år, er alt der har med jernbanen blevet mere og mere besværligt, det være sig TSI'er og godkendelser og osv. Alle disse krav er jo ikke opstået fordi jernbanen før i tiden var usikker eller direkte farlig - jernbanen har altid været en meget sikker transportform - langt sikre en konkurrenten 'bilen' - men 'bilen' er sjovt nok ikke underlagt alle disse krav fra myndighederne. Jeg ved ikke hvem der har skabt dette dokumentationsuhyre for jernbanen - men en masse Bureaukrater holder det i hvert fald beskæftiget. :-)

Henrik, jeg er fuldstændig enig.

Kunne man forestille sig, at linje 5C og fjernbusserne var underlagt samme sikkerhedshysteri som jernbanen? Så ville al busdrift blive indstillet/lukket øjeblikkeligt.

Bemærk også hvordan det i medierne altid fremstår som togets 'skyld', hver gang en bil rammer et tog i en overkørsel. I 9 ud af 10 tilfælde glemmer bilisten at orientere sig tilstrækkeligt.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak