"DSB sætter indkøb af nye togvogne i udbud" (Jernbanen i dag)
Allerede nu begynder det at ligne lidt en kommerciel dødssejler grundet rejsetid/energiforbrug (2 loko af 6-komma-noget kW koster altså energi når de kører med klampen i bund).
Kompliceret bliver det når du ser på EUs 4.jernbanepakke, som ikke forudsætter støtte til grænseoverskridende trafik fra 2029 (eller så).
Dette er faktisk på linje med hvad der står i DSB egen rapport om fremtidens tog fra juni 2017. På side 38 står "I Transport-, Bygnings-, og Boligministeriets Trafikvision er international trafik til Tyskland i 2030 ikke længere en del af DSBs trafik".
Så hvorfor overhovedet købe de vogne?
Er der nogen speciel forskel mellem en togvogn, der bruges København-Hamburg og eksempelvis København-Aarhus?
Er det ikke et ret konstrueret argument? Vil man ikke umiddelbart kunne benytte samme materiel indenlands som udenlands?