Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Specifikationer til nye togvogne (Jernbanen i dag)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 5/9 2018, 20:45 (2282 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Først lige definitionen. TSIerne er ikke nulstillet, men overgangsbestemmelserne (dispensationerne) er udløbet. Siden TSI 2014 er TSI2017 kommer med mindre ændringer. Da TSIerne der er gældende ved kontraktunderskrift skal opfyldes - og TSIerne opdateres hvert 3-4 år (EN normer årligt), kan det ikke betale sig, at udvikle noget "færdigt", før det er solgt. Således vil flere af de udstillede tog på den snarlige Innotrans allerede være "forældede"....

Hvis man skal være lidt 'fræk', så bliver det svære og svære at drive jernbane i Europa - både for jernbanevirksomhederne og togleverandøren. Hvis TSI'en ændres hvert 3-4 år, så kan en producent i realiteten ikke være sikker på om et produkt stadig må markedsføres om 3-4 år - det bliver altså færre år til at hente sin investering hjem på.

ETCS trækker desværre også i denne retning, systemet er så dyrt og krævende, at det er billigere at købe et ekstra lokomotiv frem for at ombygge en styrevogn....

Nu har der kørt tog i Europa i over 150 år, men i de sidste 10-20 år, er alt der har med jernbanen blevet mere og mere besværligt, det være sig TSI'er og godkendelser og osv. Alle disse krav er jo ikke opstået fordi jernbanen før i tiden var usikker eller direkte farlig - jernbanen har altid været en meget sikker transportform - langt sikre en konkurrenten 'bilen' - men 'bilen' er sjovt nok ikke underlagt alle disse krav fra myndighederne. Jeg ved ikke hvem der har skabt dette dokumentationsuhyre for jernbanen - men en masse Bureaukrater holder det i hvert fald beskæftiget. :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak