Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"DSB sætter indkøb af nye togvogne i udbud" (Jernbanen i dag)

af Peter Christensen, 3/9 2018, 16:01 (2284 dage siden) @ anderspihl

Som udeforstående får jeg det indtryk, at du antyder, at DSB er på vej til at lave en forkert investering med det annoncerede udbud.

Heri har du helt ret.
De vogne skal primært bruges til kørt København-Hamborg.
Og nu bliver det skægt....
Det vil tage en del år inden de vogne kan komme via Fehman (der skal lige laves en tunnel først osv).
Imellemtiden er det så tanken at kører via Odense-Kolding.
Allerede nu begynder det at ligne lidt en kommerciel dødssejler grundet rejsetid/energiforbrug (2 loko af 6-komma-noget kW koster altså energi når de kører med klampen i bund).
Kompliceret bliver det når du ser på EUs 4.jernbanepakke, som ikke forudsætter støtte til grænseoverskridende trafik fra 2029 (eller så).
Dette er faktisk på linje med hvad der står i DSB egen rapport om fremtidens tog fra juni 2017. På side 38 står "I Transport-, Bygnings-, og Boligministeriets Trafikvision er international trafik til Tyskland i 2030 ikke længere en del af DSBs trafik".
Så hvorfor overhovedet købe de vogne?
Derfor virker anskaffelsen lidt fjollet i mine øjne.
Endnu værre er det at, der ikke findes en art strategi for hvad staten Danmark vil med DSB.
Anyway, de nye lokomotiver blev jo købt bl.a. med argument om kørsel til Tyskland og en logisk følge heraf er så at købe nogle vogne hertil.
Syntes faktisk det er et utroligt rigt samfund, som på den måde bruge sine penge sært.
Havde det været en privat virksomhed - fred med det; de er jo ikke på støtten via skattebilletten.

Hvad mener du ville være den rigtige løsning DSB skulle vælge?

Bed om en stribe dobbeltdækkervogne, 160-189 km/t er nok her.
Så kan der skaffes plads til pendlere og evt. bruge loko-vogne i en art ekstratog mellem København-Odense (Fredericia) omkring weekender eller tage nogle ture ad Kystbanen.
DD-vogne kan leveres af flere og med bedre indretning end de nuværende.

IC3 kan kører Kh-Hmb indtil de ikke kan mere og i mellemtiden har BDK nok fået ERMTS til at virke (eller pålagt at elektrificere i en pokkers fart) + at der er en tunnel parat.
Når/hvis Fehman-tunnellen er færdig, så begynder "andre" muligvis at røre på sig. Kunne tænkes at DB og SJ ser en idé i Hmb-Stockholm. Tvivler på at DSB kan matche de to i fri konkurrance.
Endvidere er jeg let skeptisk omkring DSBs evne til at holde "vandtætte skotter" mellem statsbetalt trafik og fri trafik.
Det gik ikke så godt med DSBFrist og hvad har DSB gjort for at hinder sådan en gentagelse?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak