"DSB sætter indkøb af nye togvogne i udbud" (Jernbanen i dag)
Det skal såmænd nok ende med de Railjets, som projektet så brændende ønsker sig. Så må man se, om det er nok til at udkonkurrere FlixTrain og andre aktører, der med kun eet lokomotiv pr togstamme og brugte eller bare billigere personvogne, vil kunne sælge billetterne til den halve pris.
Lavprisselskaberne kan generelt tilbyde lave priser, fordi de IKKE er forpligtede til at køre bus/tog på de tider af døgnet, hvor det ikke er lukrativt. DSB er fx forpligtet til også at køre meget tidlig morgen og sen aften med få kunder. Det er en vigtig pointe, når du sammenligner lavprisselskabernes prisniveau med operatører, der har offentlig service forpligtelse. Når der er plads i togene - dvs. primært uden for myldretiden - sælger DSB hver dag ca. 6000 Orange-billetter. Fx mellem Odense og København helt ned til 69 kr.
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne