Sammenkobling af lyntog i Langaa
Jeg kan huske lidt fra det tilsvarende fra min barndom i Kolding, hvor de to halvdele dog afgik i samme retning.
Første halvdel fik grønt blink på PU-signalet. I de første år kom fungerende ud med spejlægget, når han skulle give afgang. Senere fik toget afgang over højttaleren. Jeg husker tydeligt ordlyden: "Togfører tog 11, fungerende her, der er afgang". Indtil 1975 blev afgangen givet til togføreren.
Anden halvdel fik fast grønt lys på PU-signalet og grønt lys i perronafgangssignalet.
Grønt blink i PU-signalet betyder at der er frit ud af stationen, altså forbi U-signalet. Fast grønt i PU-signalet betyder, at der er frit til U-signalet, der må påregnes at vise stop. Grundet til PU-signalet viste fast grønt, var at den første halvdel af lyntoget stadig var i det første blokafsnit efter U-signalet.
Ved sammenkoblingen i Kolding i østgående retning skulle de to halvdele ankomme i rigtig rækkefølge. Jeg har prøvet at holde i Lunderskov i bageste halvdel og vente på, at forreste nåede frem. En enkelt gang har jeg dog oplevet, at toggangen var meget uregelmæssig på grund af storm, hvor Kongeåens halvdel fra Struer, der var bagest på det tidspunkt (det skiftede af og til), kørte helt til Kolding og blev taget ind i spor 3, hvor det afventede den stærkt forsinkede Sønderborgdel.
Ved sammenkobling i Kolding fik den første togdel fik en normal indkørsel og den sidste togdel en TUS-togvej, altså en togvej den endte ved PU-signalet midt på perronen i spor 2. Sammenkoblingen skete så ved signalgivning 'Annulleret' i PU-signalet. Først i 2012/13 fik Kolding en rigtig rangertogvej til brug for sammenkobling, så nu viste PU-signalet 'forsigtigtig forbikørsel tilladt' ved sammenkoblingen.