Sammenkobling af lyntog i Langaa
Ja det kan jeg give dig en forklaring på, da jeg har været med til det fra MA'ernes start.
Sammenkoblingen foregik i begyndelsen i spor 1, da det var på det spor, der kunne gives signal Afkortet togvej, som det hed dengang.
Samme mulighed var det i spor 4, men det blev senere flyttet til spor 2, så man herefter begyndte sammenkoblingen der.
Første halvtog, det var som regel Struer-delen, blev taget ind på Afkortet togvej.
Hee
Herefter kom Frederikshavnerdelen, som også blev taget ind på afkortet togvej.
Inden sammenkoblingen blev endedørene afvasket.
Når togvejen var oplyst rangerede Frederikshavndelen frem til sammenkobling.
PU.signalerne kunne kun vise Signalet ubetjent, så det var en rangerbevægelse, der foregik, med stationsbetjenten som rangerleder.
Derefter bremseprøve, færdigmelding til kommandopposten og afgang.
Det kunne jo være en gang i mellem at Struer-delen var forsinket, så tog man Frederikshavnselen ind først
.Børge