Sammenkobling af lyntog i Langaa
Vi havde faste afgangslys i Langå, og den kunne ikke tændes, når der holdt to tog, der skulle hver sin vej, så indtil afgangsproceduren blev ændret, så måtte perronfungerende ud med spejlægget, for at give afgang til det først afgående tog, som regel var det nordpå.
Derefter kunne det faste afgangslys tændes til Struer-delen.
Flere gange var der togekspedition i spor 2, så afgangen fra spor 3 måtte vente.
Det blev noget nemmere, da man blot kunne stille et signal for udkørsel, så kunne togene bare smutte, når afgangstiden var inde
Et lille koriosum var engang at begge halvtog vendte ens. Begge halvtog var kommet hver for sig fra København, og måtte så i sagens natur også køre hver for sig retur. (der var fakultative toganmeldelser til brug i sådanne situationer)
Men der var mange historier om sammenkobling og adskillelse i begyndelsen.
Somme tider så kneb det med adskillelsen, og min gamle stationsforstander, der var en lun fætter, sagde engang til stationsbetjenten, om han nu huskede at tage en spand vand med i til fælde af, at togene ikke kunne adskille, for så kunne han bare gøre det, som når to hunde ikke kunne komme fra hinanden, nemlig at smide en spand vand på.
Nå så galt gik det ikke, men der har været nogen tilfælde, hvor togene ikke kunne skilles, så hele molevitten kørte nordpå.
(Der er måske nok en eller anden, der har et foto af et 8-vognstog bl a i Frederikshavn)
Børge