Sammenkobling af lyntog i Langaa

af Søren Agerskov, 25/5 2020, 21:46 (1692 dage siden) @ Oversmeden

Jeg kan huske lidt fra det tilsvarende fra min barndom i Kolding, hvor de to halvdele dog afgik i samme retning.

Første halvdel fik grønt blink på PU-signalet. I de første år kom fungerende ud med spejlægget, når han skulle give afgang. Senere fik toget afgang over højttaleren. Jeg husker tydeligt ordlyden: "Togfører tog 11, fungerende her, der er afgang". Indtil 1975 blev afgangen givet til togføreren.

Anden halvdel fik fast grønt lys på PU-signalet og grønt lys i perronafgangssignalet.

Ved sammenkoblingen i Kolding i østgående retning skulle de to halvdele ankomme i rigtig rækkefølge. Jeg har prøvet at holde i Lunderskov i bageste halvdel og vente på, at forreste nåede frem. En enkelt gang har jeg dog oplevet, at toggangen var meget uregelmæssig på grund af storm, hvor Kongeåens halvdel fra Struer, der var bagest på det tidspunkt (det skiftede af og til), kørte helt til Kolding og blev taget ind i spor 3, hvor det afventede den stærkt forsinkede Sønderborgdel.

MVH
Søren Agerskov


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak