Sammenkobling af lyntog i Langaa
Jeg har kigget lidt på sammenkobling af lyntogene i Langaa og er interesseret i signalgivningen. Årsagen til mine spørgsmål er rent modelbanemæssigt, men jeg tænkte, at jeg sikkert har en god chance for et godt svar på dette forum.
Tidsmæssigt kigger jeg på anden halvdel af 60erne. Baseret på tjenestekøreplanen 1966-67 kan jeg se at Struer-delen af Nordjyden (tog 340) havde planmæssig ankomst i Langaa kl. 7:47. Frederikshavn-delen (tog 40) ankom så til Langaa 3 minutter senere, kl. 7:50 og de to sammenkoblede sæt fortsatte så til Århus (som tog 40) 4 minutter senere, kl. 7:54.
Fra en tidligere Togplan IX kan jeg se at begge halvdele benyttede spor 1, og det har de muligvis også gjort i 1966-67. Indkørslen for Struer-delen var vel uproblematisk, og den fik vel et almindeligt "Kør" ved dens indkørselssignal. Hvordan var det så for Frederikshavn-delen, hvor Struer-delen allerede stod og ventede i spor 1 på sammenkoblingen? Fik den "Kør" med langsom hastighed eller "Stop og ryk frem" eller noget helt tredje?
Med venlig hilsen
Hans Peter