O-maskine i Hellerup
Kære esni
Helt op i forrige århundrede (1900 tallet) med Dampen, udregnedes togvægten med en standard vægtfaktor for en vogntype + et tillæg for last.
Og så må jeg melde pas, da emnet falder ganske udenfor mit viden- og interesseområde.
Men jeg VED at der blandt læserne er fagfolk, der meget bedre og sikkert mere klart kan fortælle hvorledes det foregik og hvornår der sket ændringer.
Den nedenfor viste er fra omkring år 1901 og nogle år frem, hvorefter beregningerne blev mere standard og endnu senere, hvor man gik over til at anvende hele tons i stedet for vognvægte, hvor en vognvægt = 10 ton. Altså hvor f.eks. 20 vognvægte blev ændret til at skrive 200 tons.
Beregningerne af vognladninger blev udført således:
- 4-akslede Personvogne med eller uden passagerer........2,9
- 1-toetages Personvogn med eller uden passagerer........1,5
- 1-enetages Personvogn med eller uden Passagerer........1,2
- en Post- eller Baggagevogn, tom eller belastet.........1,2
- en Godsvogn med indtil 3 Aksler, tom, aaben............0,6
- en Godsvogn med indtil 3 Aksler, tom, lukket...........0,7
- en Godsvogn med 4-Aksler, tom..........................1,3
- alle Stykgodsvogne med Belastning, ogsaa Kreaturer ef-
ter Stykantal, Gods- eller Bænkevogne med Passagerer
samt til midlertidigt til Personbefordring omdannede
Godsvogne..............................................0,9
Til den ovenfor angivne Vognansættelse for Gods-
vogne i tom Tilstand, lægges for Gods og Kreatu-
rer i Vognladninger:
a: for hver Ton (á 1000 Kg) Gods.................0,1
(1/2 Ton eller derunder regnes=0, over 1/2 Ton=1)
b: for kreaturer:
1. store Kreaturer (Heste og Hornkvæg)
i en Vogn med indtil 13 m2 Grundflade......0,4
i en Vogn med over 13 m2 Grundflade........0,6
2. smaa Kreaturer (Svin m.m.)
i en Vogn med indtil 13 m2 Grundflade......0,3
i en Vogn med over 13 m2 Grundflade........0,4
Naar der medgives et Tog Hjælpemaskine, forøges derved Trækkraften med 3/4 af den for den paagældende Trækkeevne.
__________________________
Personvogns- og godvognsvægt kunne strengt taget omregnes således; en truck-personvogn (4-akslet) ansattes til at veje 29 tons, en post eller rejsegodsvogn 12 tons og en godsvogn 6 tons.
Jeg kan fra senere tabeller se, at man f.eks. havde specielle skemaer under krigen for de udenlandske vogne fra DR, CIWL, MITROPA og SJ og hvor disses vognvægte var ”ansat”. Det betyder jo så igen, at man sammentalte antal vognvægte i toget. Men nu begiver vi os også ud i bremseprocenter, antal tilladte aksler, toglængder mv., og DET er helt udenfor min viden, ihvert tilfælde at beskrive.
Så jeg/vi må håbe på lidt hjælp ”udefra”.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler