O-maskine i Hellerup
Jeg syntes dog fortsat at logikken halter hvis O maskinens belastning kan være højere end trækkeevnen?
Er det så rent gætteri fra personalets side på hvor tungt toget kan være, hvis man vælger at overskride trækkeevnen?
Jeg ved ikke hvordan det fungerede i praksis. I princippet kan føreren vel kræve at der afkobles et par godsvogne, hvis toget er for tungt.
I modsætning til et diesellokomotiv har et damplokomotiv en kraftreserve i form af trykket i kedlen.
En dygtig fører og fyrbøder kan ved at bruge mere damp end kedlen kan levere få trukket et tog op af en stejl stigning, og så bruge et efterfølgende fald til at få genopbygget trykket i kedlen. Det kræver strækningskendskab og nok også en større kedel end en O-maskines til rigtigt at udnytte.
Og hvorfor er der en nedre grænse for belastningen? Betyder det at en O maskine ikke må køre med en enkelt vogn der vejer 9 tons? Det lyder jo absurd.
Der er selvfølgelig ingen nedre grænse. Et lokomotiv kan jo også køre alene, som maskintransport.
Grunden til at Steffen skriver at togvægten varierer mellem 57 tons og 421 tons f.x. er at antallet af godsvogne har varieret fra dag til dag.